tiistai 29. tammikuuta 2019

Floridan matka lasten kanssa

Meidän kahden viikon Floridan matka oli ihana. Tosin jos olisit kysynyt ensimmäisen viikon jälkeen, että oletteko nauttineet LOMASTA, niin vastaus olisi ehkä ollut vähän erilainen. Totuuden nimessä, ensimmäinen viikko reissussa ei tuntunut koko ajan lomalta ja kovin rentouttavalta. Toki siinä oli paljon ihania hetkiä, mutta oli myös paljon väsymystä, todella aikaisia aamuja, huonoja yöunia, kolmevuotiaan uhmaa ja perushärdelliä lasten kanssa, niin että akkujen lataaminen ei ollut päällimmäisenä fiiliksenä. Taisinpa jossain kohtaa sanoa H:lle, että "tämä on rankempaa kuin kotiarki" :D Heh, onneksi tilanne siitä tasoittui!

Kun ensimmäisen viikon jälkeen päästiin kunnolla aikaeroväsymyksestä eroon, saatiin lasten nukkumaanmeno-ja heräämisrytmit normalisoitua, alkoi loma tuntua lomalta eikä uhmakiukkujakaan enää juuri tullut. Ne kolmevuotiaalla varmasti liittyi väsymykseen. Onneksi siis pystyttiin olemaan reissussa kaksi viikkoa, jotta päästiin kunnolla nauttimaan! <3

Me tosiaan vietettiin ensimmäinen yö Miamissa lentokenttähotellissa, sillä kone laskeutui illalla Floridan aikaa eli Suomen aikaa aamuyöstä. Oltiin kaikki siinä vaiheessa väsyneitä matkasta eikä lasten kanssa houkutellut lähteä maahantulomuodollisuuksien ja matkavaroiden haun jälkeen vielä kohti autovuokraamoa ja sieltä ajamaan Lantanaan. Lentokenttähotelli oli siis hyvä ratkaisu siinä kohtaa, vaikka toki lohkaisi budjetista lisäpalan.

Asuminen Floridassa
Asuimme Floridassa Lantanan kaupungissa, yksityiseltä suomalaiselta vuokratussa asunnossa, mikä oli todella viihtyisä ja pidimme siitä kovasti. Lasten kanssa oli ihanaa asua ns. kotioloissa, koska kämpillä tuli kuitenkin vietettyä aika paljon aikaa. Tämä oli ensimmäinen kerta Floridan reissuilla, kun meillä oli ihan oma vuokra-asunto, sillä aikaisemmin olemme aina asuneet jonkun sukulaisen luona. Nyt kuitenkin kahden lapsen kanssa todettiin oma asunto parhaaksi vaihtoehdoksi. Lisäksi asuimme toki yhden yön serkkuni luona Lakelandissa, kun siellä vierailimme.

Mitä me sitten tehtiin?
Lasten kanssa reissatessa mentiin toki pitkälti heidän rytminsä mukaan. Aada nukkui aamupäikkärit usein menossa, mutta iltapäiväpäikkäreille tultiin lähes aina kämpille, jotta Islakin pääsi rauhassa nukkumaan ja lataamaan akkuja. Iltapäiväpäikkäreiden aikaan itse pääsin usein tekemään oman treenin.

Kahden viikon aikana me käytiin useita kertoja eri leikkipuistoissa, koska se oli kolmevuotiaan lempiaktiviteetti uimisen ja rannalla käymisen lisäksi.

Useampana aamuna käytiin myös kävelemässä, mutta ei mitään kovin pitkiä lenkkejä. Lähinnä lähileikkipuistoihin! :)

Rannalla käytiin vain kerran, sillä ei oikein jaksettu sitä logistiikkasäätöä, mikä siinä oli, ja kuitenkaan siellä ei voinut lasten kanssa olla kovin pitkään. Kivaa kuitenkin oli, kun siellä oltiin. Varmasti  rannalla tulee käytyä useampia kertoja sitten kun lapset ovat vähän isompia!:)

Meidän vuokra-asuntoon kuului uima-altaan vapaa käyttö, joten siellä käytiin muutamia kertoja. Isla tykkäsi kovasti ja oppi aika hyvin uimaankin kellukeliivin kanssa.

Käytiin toki jonkin verran myös shoppailemassa, sillä monet vuoden aikana tulleet shoppailutarpeet oli jätetty tarkoituksella Floridan ostosparatiiseihin. Meidän lempparipaikkoja on edelleen Palm Beach Outlets ja Wellington Mall.

Yhtenä päivänä ajettiin Miamiin, South Beachille ja vietettiin siellä päivä. Käveltiin rannalla, käytiin muutamissa kaupoissa, syötiin lounasta 11th Street Dinerissa ja leikittiin tietysti leikkipuistossa. Kiva päiväretki, paitsi, että takaisin tullessa juututtiin kunnon ruuhkaan ja paluumatka kesti paljon odotettua pidempään.

Usein syötiin ateriat kämpillä, mutta jonkin verran käytiin myös ulkona syömässä. Lemppari paikkoja oli vanhat suosikit Cheesecake Factory, Whole foods Market ja Kona Bay Cafe. Myös Lantanassa sijaitseva Old Key Lime House osoittautui todella kivaksi.

Kona Bay cafen aamiainen oli ihana, siellä käytiin 2 kertaa.

Whole foods marketin lounassalaatti
Yksi viikonloppu tosiaan vietettiin Lakelandissa serkkuni perheen luona ja oli tosi kivaa viettää heidän kanssa aikaa. Pikkuserkut pääsivät leikkimään keskenään ja me aikuiset vaihtamaan kuulumisia.<3

Toki loman aikana pääsimme myös H:n kanssa tekemään vähän omiakin juttujamme. Minä pääsin treenailemaan (niistä enemmän tässä postauksessa) ja hän pääsi muutaman kerran katsomaan Florida Panthersin peliä. Ehdin myös iltaisin lukemaan kirjaa ja sainkin luettua Michelle Obaman elämäkerran matkan aikana (vahva suositus!).

Kaiken kaikkiaan oli tosi mukava reissu, vaikka siihen aina lasten kanssa kuuluukin kaikenlaista härdelliä ja säätöä. Onneksi kaikki pysyivät kuitenkin terveinä Aadan pientä flunssaa lukuunottamatta.

Floridassa on aina ihana käydä ja se tuntuu itselleni niin kotoisalta paikalta tuttuuden vuoksi. Lasten kanssa siellä on myös helppoa ja mukavaa ja lapset huomioidaan mielestäni hyvin kaikkialla. Todella monet edelleen onnittelivat vauvasta ja sanoivat, että "enjoy everyday, they grow up so fast" mikä on kyllä totta <3 Lapset saivat hymyjä kaikkialla ja monet alkoivat juttelemaan. Se on jännää, kuinka itsekin Floridassa aina aloittaa small talkin huomattavasti helpommin kuin Suomessa ja huikkaa "good morning" kadulla vastaan tuleville ihmisille aamuisin. Maassa maan tavalla.

Islakin taisi oppia tykkäämään Floridasta, vaikka aluksi häntä harmittikin se, ettei siellä ollut lunta! :D

Nyt kotiin tultua aikaero on ollut haastavaa etenkin Aadalle 8kk, joka on joka yö heräillyt monta kertaa ja nukahtaminen on ollut vaikeata. Toivotaan, että tilanne tasoittuu pian! Odotettavissa oli kuitenkin, että aikaero aiheuttaa jonkin verran haasteita, joten yllätyksenä tämä valvominen ja väsynyt äiti ei tullut, mutta ei se silti ihan piece of cake ole ollut.

Lennoista lasten kanssa voisin kirjoittaa ihan erillisen postauksen, sillä nekin olivat täynnä kaikenlaista "puuhaa", vaikka pääasiassa ihan hyvin menivätkin.

Palataan taas!

<3: Karoliina

Aikaisempia Florida-aiheisia postauksia:

Vauvan kanssa Floridaan (matkavalmisteluja)
Lomaterkut Floridasta (1-vuotiaan kanssa reissussa)
Lantana, West Palm Beach, reissun kohokohtia (2016)
Lomatreenejä ja puistojumppaa Floridassa
Matkavinkkejä West Palm Beachin alueelle Floridaan
Floridan matkan kohokohdat 2015

Seuraa myös Instagramissa: @candyontherun

6 kommenttia:

1. Lentomatkasta olisi tosiaan kiva kuulla. Kiinnostaisi myös tietää oliko teillä (matka)rattaat ja/tai turvakaukalo omasta takaa Aadalle vai vuokrasitteko paikan päältä?
    Toukokuussa olisi ehkä tiedossa ensimmäinen reissu meidän pikkuisen kanssa ja kaikki vinkit vauvan kanssa matkustamiseen tulee tarpeeseen.

Kielo

Vastaukset
    1. Moikka Kielo! Joo, mä voin kirjoitella jossain kohtaa kun ehdin lentomatkoista vähän enemmän :) Meillä oli omat rattaat ja Aadan turvakaukalo mukana. Vauvan turvakaukalo on vielä mun mielestä suht helppo ottaa mukaan, mutta esim Islan turvaistuin olisi jo ollut liian iso, joten hänelle vuokrattiin turvaistuin vuokra-auton mukana.

Minne olette menossa toukokuussa? :) Kivaa alkanutta helmikuuta!

Poista
  2. Kiitos reissupostauksista! Olen kiinnostuneena seurannut niitä koska olimme samaan aikaan samanlaisella perhekokoonpanolla (+isovanhemmat) reissussa Espanjassa. Meilläkin meni reissu hyvin, aurinko oli ihana ja oli ihanaa viettää perheen yhteistä aikaa, mutta kyllä se kaksi viikkoa oli raskaampaa kuin kotona, ja olimme ja olemme edelleen paluun jälkeen molemmat vanhemmat ihan puhki. Noh, onneksi päästiin takaisin arkeen 'lepäämään':) Meillä oli matkassa Britaxin B-Motion -matkarattaat (vauva vajaa 6kk), toimivat hyvin. Tuskaa tuotti sen sijaan turvakaukalon puute. Emme ottaneet omaa mukaan ja mennessä saatiin varattua paikallinen lentokenttätaksi kaukalolla. Paluussa olimme liian myöhään liikkeellä eikä kaukaloa saatu, eikä myöskään satunnaiselle lyhyelle kaupunkiajolle taksilla. En lainkaan kannata suomalaista taksiohjetta jonka mukaan vauvaa voi pitää taksissa sylissä (mutta ei omassa vyössä) - tuntuu täysin väärältä että muut matkustavat vöissä ja vauva ei. Päädyimme laittamaan vauvan istumaan omaan aikuisten vyöhön (lyhyt matka), mutta en sitten tiedä kuinka oikea ratkaisu se oli.

Vastaukset
    1. Moikka Peppi! Kiva, kun kommentoit! Heh, tunnistan hyvin tuon, että lomailu lasten kanssa oli raskasta ja loman jälkeen on ollut aika puhki :D Saisiko uuden loman tähän perään, haha. Meillä oli oma turvakaukalo Aadalle mukana, kun liikuttiin Floridassa autolla niin paljon ja sen mukaan ottaminen oli vielä suht helppoa, mutta ymmärrän hyvin nuo haasteet, jos turvakaukaloa ei ole mukana, kun sitä ei tarvitse kuin lentokenttämatkoille...

Kivaa alkanutta helmikuuta! :)

Poista
  3. Moikka, kuulostaa ihanalle teidän reissu😍 olemme lähdössä kuukauden päästä Floridaan ja asustetaan Boca Ratonissa. Millaista vaatetusta suosittelet 9kk ikäiselle mukaan? Pärjääkö ihan mekoilla ja shortsiasuilla päivisin?😋 entä olisiko miehelläsi vinkkejä Pantersien peliin, mitä ottaa huomioon kun menee vauvan kanssa😂 kuulosuojaimet!?😅 ihana blogi sulla!

Vastaukset
    1. Moikka! Kiitos kommentista! Ja ihanaa, että teillä on Floridan reissu edessä!! :) Tuo vauvan vaatetus on vähän haastava, koska ulkona ja monissa paikoissa sisällä pärjää lämpötilan puolesta ns. hellevaatteissa, mutta taas auringolta pitäisi suojautua pitkillä vaatteilla tai varjolla. Monissa ostoskeskuksissa saattaa olla viileätä, jolloin pitkähihaiset on paikallaan. Meillä oli vauvalle sekä hellevaatteita että pitkiä housuja/bodeja. Sanoisin, että kummillakin kannattaa varautua :) Ja vielä tammikuussa kun me oltiin saattoi aamut olla tosi viileitä.

Panthersin peliin kuulosuojaimet vauvalle kuten sanoitkin ja PALJON päälle! Se halli on ihan pirun kylmä sisältä. Sen muistan itsekin, kun olin mukana katsomassa peliä joitakin vuosia sitten ja siitä myös mies muistutti, kun kysyin häneltä. Ja mä ottaisin myös vauvalle jotain evästä ja ehkä pientä lelua mukaan, jos matsi ei viihdytäkään :D Ja kannattaa varautua siihen, ettei autoa saa ihan siihen BB&T-centerin viereen, koska siellä on usein aika ruuhkaisaa pelien aikana ja Sawgrass Mills iso ostoskeskus siinä vieressä vetää myös porukkaa, niin ehkä kantoreppu voisi olla hyvä mukaan?

Ihanaa reissua teille!!! :)